Rodina kluzáků Jantar má kořeny v polském institutu Szybowcowy Zakład Doświadczalny (SZD). Název Jantar nese několik rozdílných typů a jejich verzí, které byly vyvinuty různými konstruktéry. Výroba sériových kluzáků probíhá v PZL v Bielsku.
Prvním nositelem toho jména, a současně prvním laminátovým větroněm postaveným v Polsku, se stal v roce 1972 ...
Lehký sportovní letoun D-7 vytvořil Émile Dewoitine v roce 1923. Při návrhu vycházel ze svého osvědčeného kluzáku P-3. Podle wikipedie bylo postaveno 5 až 10 kusů, přičemž jeden zakoupilo ke zkouškám dokonce japonské letectvo. Patrně nejslavnějším D-7 byl stroj, který proslavil ve dvacátých letech svým předváděním na různých leteckých soutěžích let...
Airbus A321 je prodloužená verze Airbusu A320, oproti původnímu modelu se tedy vyznačuje vyšší přepravní kapacitou. Dohromady spolu s A-318, A-319 a A-320 tvoří rodinu úspěšných úzkotrupých letadel pro krátké a střední tratě z dílen Airbus Industrie. Dvojici A321 provozují i České aerolinie.
Projekt Airbusu A321 byl veřejnosti představen v listopa...
Airbus A319 je třetím členem rodiny A320. Jedná se o zkrácenou verzí úspěšného modelu A320, určenou pro provoz na krátkých a středních tratích. Na českém nebi můžeme Airbusy 319 vídat poměrně často – provozují je České aerolinie a také Armáda České republiky.
Informace o zahájení prací na výrobě Airbusu A319 byla oficiálně zveřejněna 10. června 19...
Výkonný soutěžní kluzák firmy Alexander Schleicher vznikl jako odezva na stoupající oblibu létání v 18-ti metrové třídě dle propozic FAI. Jeho tvůrce Michael Greiner jej navrhl jako čistokrevný kluzák bez motoru. Přitom vycházel z osvědčeného typu ASW-27, pro nějž navrhl nové křídlo. Na typ ASW-27 odkazovalo i původní označení kluzáku, které zněl...
V první polovině šedesátých let se řada leteckých továren zabývala projekty malých proudových letadel, určených pro krátké tratě, s kapacitou kolem 50 cestujících. Mělo se jednat o náhradu zastaralých Dakot, které byly stále u leteckých dopravců zastoupeny ve velkých počtech.
První informace o novém letadle Fokker F.28 byly zveřejněny v dubnu 1962...
Letecká společnost Seagle Air byla založena v roce 1995 v Trenčíně. V prvních letech provozovala leteckou školu a věnovala se leteckému výcviku pilotů od soukromého pilota až po získání licence obchodního pilota. Později Seagle Air využíval i čtveřici letadel typu L-410 Turbolet na nepravidelné lety a hlavně na přepravu nákladu pro společnosti DHL,...
Na počátku roku 2009 se od společnosti Seagle Air a.s. oddělila letecká škola, která začala působit samostatně pod jménem Seagle Air-FTO. Krach mateřské firmy se letecké školy Seagle Air-FTO nedotkl a funguje i nadále.
SEAGLE AIR-FTO je držitelem osvědčení o schválení leteckého výcvikového centra FTO SK/02 a z letiště v Trenčíně provozuje flotilu 8...
Kluzák P-3 vznikl v roce 1922 a byl přímým pokračovatelem typu P-2. P-2 se vyznačoval trupem kruhového průřezu a pružným křídlem bez křidélek. Novému kluzáku dal jeho tvůrce Émil Dewoitine trup hranatý, křídlo bylo překonstruováno na tuhé s křidélky a v této podobě ho vyráběl sériově ve své továrně v Toulouse ve Francii pod označením P-3. Později b...
Dvoumístný větroň byl první celolaminátovou konstrukcí německé firmy Scheibe-Flugzeugbau GmbH z Dachau. Navrhl jej Wolf Hoffman a první kus byl zalétán 28.10.1978 ještě pod původním označením SF H34. Sériová výroba sice byla zahájena, ale vzhledem k tomu, že v té době již byly nabízeny konkurenční laminátové dvousedadlovky Twin Astir firmy Grob, SF...
Společnost Espe Air byla zapsána do obchodního rejstříku 29. října 1991. Jejími zakladateli byli Pavel Solanský a jeho dcera Renata Solanská. Prvním letadlem provozovaným Espe Airem byl Zlin Z-43 s imatrikulací OK-XOH, zapsaný do leteckého rejstříku 15. října 1992. Později následovala dvojice Z-242L (OK-YNB a OK-YNC).
Dvanáctého března 1993 do svéh...
Boeing 767 je širokotrupé dvoumotorové letadlo pro střední tratě. První stroj byl do provozu uveden v roce 1982 u United Airlines, dodnes bylo vyrobeno přes 1000 kusů B767, které létaly u více než 80 aerolinií po celém světě. Dnes sice žádný český ani slovenský letecký dopravce neprovozuje B767, avšak v Česku i na Slovensku se B767 krátce objevil u...
Československé vojenské letectvo po druhé světové válce používalo svůj vlastní systém pro značení jednotlivých typů letadel. Letadla byla rozdělena do několika kategorií a byly jim přiděleny skupiny čísel.
Cvičné vícemístné varianty stíhacích a bombardovacích letadel se značily přidáním písmene C (tedy CS a CB). Další modifikace základních typů měl...
Boeing 757 je dvoumotorový proudový dopravní letoun určený pro krátké a střední tratě. Díky maximální kapacitě 289 cestujících se jedná o největší úzkotrupý dopravní letoun, jaký byl kdy vyráběn. V letech 1982 až 2004 bylo vyrobeno celkem 1050 Boeingů 757 různých verzí, z nichž některé se objevily i u slovenského dopravce Air Slovakia s registrací ...
Holidays Czech Airlines jsou dceřinnou společností ČSA. Zaměřují se na charterové lety pro cestovní kanceláře a zároveň nabízí služby klasické cestovní kanceláře jako zájezdy, lážeňské pobyty nebo eurovíkendy.
Společnost Holidays Czech Airlines, a.s. na trhu působí jako cestovní kancelář již od roku 1995, avšak v dnešní podobě vznikla až 1. června ...
Dne 1. prosince 2011 proběhlo na karlovarském LKKV letišti místní šetření, na jehož základě vydal Letecký stavební úřad kolaudační souhlas, kterým bylo dne 2.12.2011 povoleno užívání nově vybudované odbavovací plochy na letišti Karlovy Vary v celém jejím rozsahu. Jedná se o největší investiční akcí letošního roku, která významně přispěje k [...]...
Českým aeroliniím v říjnu ubývali cestující ještě rychleji než dřív. V porovnání s loňským desátým měsícem jich bylo o 14,3 % méně. Počet přepravených cestujících se snížil nejen kvůli tomu, že ČSA redukovaly kapacitu, ale také kvůli horšímu vytížením strojů: letadla létají prázdnější. Pokles ukazují statistiky Asociace evropských aerolinek (AEA). ...
České aerolinie k dnešnímu dni evidují více než pět desítek pilotů, kteří žádají o práci pro některého z dopravců Skupiny České aerolinie. Toto číslo významně narostlo v posledních dnech v návaznosti na informaci, že management bude z nelegální protestní akce části pilotů vyvozovat pracovně-právní důsledky. Jedná se především o bývalé [...]...