Československé letectví

Československé letectví (28)
Německá firma Rolladen Schneider sídlila ve městě Egelsbach poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Firma plachtařského nadšence Waltera Schneidera původně vyráběla okna a okenice. Po spojení W. Schneidera s konstruktérem Wolfem Lemke byla v roce 1967 firma přejmenována nejprve na Segelflugzeugbau Schneider OHG a později na definitivní Rolladen-Schneider Fl...
Zveřejněno v
Československé letectví
V první polovině osmdesátých let bylo v Polsku u SZD rozhodnuto a vývoji nového větroně standardní třídy, který se měl stát nástupcem Jantarů Standard. Konstrukční tým vedl ing. Tadeusz Łabuć a jejich cílem bylo vytvořit konstrukci, která by v ničem nezaostávala za tehdejší konkurencí. To se nakonec povedlo, ale cesta ke konečnému výsledku nebyla p...
Zveřejněno v
Československé letectví
V roce 1962 založil v městečku Schlattstall, které leží jihovýchodně od Stuttgartu, konstruktér Eugene Hänle se svou manželkou Ursulou společný podnik Glasflügel Segelflugzeubau GmbH. Firma prorazila hned v následujícím roce se svou konstrukcí Libelle a pod vedením E. Hänla pak vyrobila stovky laminátových větroňů několika typů....
Zveřejněno v
Československé letectví
Konstrukce soutěžního větroně PIK-20 byla navržena jako reakce na pozměněné podmínky pro standardní třídu FAI poté, co byla pro tuto kategorii připuštěna vodní přítěž, zatahovací podvozek a vztlaková klapka spojená s aerodynamickou brzdou....
Zveřejněno v
Československé letectví
Francouzský elektroinženýr Henri Mignet se narodil 19.10.1893 v Charente-Maritime. Jeho zálibou však bylo letectví a v povědomí veřejnosti je zapsán jako amatérský letecký konstruktér. Již před první světovou válkou si jako student dopisoval s bratrerm slavného průkopníka létání Otty Lilienthala Gustavem. V roce 1912 také staví svůj první kluzák in...
Zveřejněno v
Československé letectví
Airbus A310 je širokotrupé dopravní letadlo pro střední a dlouhé tratě, jehož konstrukce vychází z předchozího typu A300. Mezi lety 1982 a 2007 bylo vyrobeno 255 kusů A310 a čtyři z nich se zapsaly i do historie Československých (resp. Českých), aerolinií. Po roce 1989 byly prvními západními letouny, létajícími u ČSA a od roku 1994 také jedinými dá...
Zveřejněno v
Československé letectví
Dvoumístný motorizovaný kluzák se sedadly vedle sebe byl vyvinut v Szybowcowych Zakladach Doswiadczalnych v polském městě Bielsko-Biala pod vedením ing. Tadeusze Łabucia. Projektové práce byly zahájeny na základě zakázky výrobce motorů Ernesta Khüna z tehdejší NSR, který si v Polsku objednal projekt motorového kluzáku pro svůj motor Stark.
Prototyp...
Zveřejněno v
Československé letectví
Fokker F27 byl prvním obchodně úspěšným letounem s turbovrtulovými motory, který se dokázal uplatnit coby náhrada za legendární „Dakoty“. Na trh byl uveden v druhé polovině 50. let a celkem jej bylo vyrobeno téměr 600 kusů, dalších dvě stovky letadel byly vyrobeny licenčně u firmy Fairchild v USA.
Fokker již před válkou pracoval na projektu obdobn...
Zveřejněno v
Československé letectví
V roce 1948 v Československu vznikl nadějný sportovní letoun
M-2 Skaut. Jeho letové vlastnosti byly vynikající a našli se
i zahraniční zájemci. Komunistický převrat však tomuto letadlu zabránil
v „rozletu“ a zůstalo u jediného prototypu. Dnes to však vypadá, že
Skaut (byť v omlazené podobě) se přeci jen dočká lepší budoucnosti....
Zveřejněno v
Československé letectví
Na konci roku 1922 vyhlásilo MNO konkurs na nový stíhací stroj pro motor
HS 8Fb, jehož výroba se právě rozbíhala v plzeňské Škodovce.
Konstruktéři Avie, Beneš a Hajn, na něj zareagovali dvouplošným strojem
Avia BH-6. Tomu však nepřálo štěstí – čtyři dny po záletu začal
při zkušebním letu hořet a musel být odepsán. V Avii se však nevzdali a
během pá...
Zveřejněno v
Československé letectví